Landstede Groep

Muisstil én goed bezocht: masterclass 'Leerbarrières in kaart brengen'

15-02-2017

Op MBO-instelling Landstede organiseerde het Feuerstein Kenniscentrum een Masterclass over het in kaart brengen van leerbarrières. Een verslag van een succesvolle avond.

Beleef de avond nogmaals! 

Beleef de Masterclass "Leerbarrières in kaart brengen" opnieuw. De avond is in beeld samengevat in het onderstaande videoverslag. De video is gemaakt door iGlow Media.

Bekijk de PowerPoint presentatie van de Masterclass. 

Bekijk hier de PowerPoint presentatie van de Masterclass "Leerbarrières in kaart brengen".

Meer dan zeventig leraren, coaches, mediators, assessoren en andere onderwijskundige professionals uit het hele land verzamelden zich donderdagavond aan het Dokterspad in Zwolle. Op deze locatie van MBO-instelling Landstede organiseerde het Feuerstein Kenniscentrum een Masterclass over het in kaart brengen van leerbarrières.

Je kent ze allemaal. Leerlingen met stoornissen en/of leerproblemen. Je hebt ze in de klas, als cliënt of maakt ze thuis dagelijks mee. 'Lastig' worden ze vaak genoemd. Er lijkt geen land met ze te bezeilen. Je wilt ze helpen, maar weet niet goed hoe.

Niet de intelligentie… maar de potentie van de leerling staat centraal

Het Feuerstein Kenniscentrum wil daar verandering in brengen. Deze Masterclass is het begin van een serie masterclasses over het thema leerpotentie.

Masterclass Feuerstein

De methodiek van Feuerstein richt zich niet op de intelligentie, maar de potentie van de leerling. Gecertificeerde Feuerstein mediators kijken dan ook niet naar een leerling niet kan, maar focussen op wat hij in zich heeft. Met behulp van diverse leerinstrumenten wordt de leerling gestimuleerd om anders te leren denken. Hij leert strategieën te ontwikkelen die hem helpen om zijn dagelijkse obstakels te overwinnen, te voorkomen of te omzeilen.

Keynote: Jo Lebeer

De Antwerpse hoogleraar en geneeskundige Jo Lebeer was de keynote speaker van de avond. Zijn achtergrond als mediator en onderzoeker naar de plasticiteit en het leervermogen van het brein vertaalde hij naar sprekende en herkenbare voorbeelden. In stilte luisterde de volle zaal aandachtig naar zijn verhalen.

Jo Lebeer: "Één van de leerlingen die ik begeleidde was een jongetje van acht. Hij schreef nog grotendeels fonetisch, maakte moeilijk contact met andere kinderen en speelde vaak alleen. Ondanks dat zijn ouders veel potentie in hem zagen, kwam dat er op school niet uit. Door zijn complexe problematiek, in combinatie met zijn intelligentie, heeft hij vier keer van school moeten veranderen. Na veel doorverwijzingen kwam hij uiteindelijk bij mij terecht. Ik voerde een leervermogenonderzoek bij hem uit, wat het vermoeden van zijn ouders bevestigde: hij heeft een enorme leerpotentie."

De Feuerstein methode in de praktijk

Het hoogtepunt van de avond was de demonstratie van Jo Lebeer met Landstede leerlinge Myrthe Witteveen. Myrthe ondervond al jaren de uitdagingen van haar leerproblemen. Ze had moeite met plannen en kon zich slecht concentreren. Alles werd in haar hoofd één groot bord spaghetti, waar geen einde aan leek te komen. De school zag dat het fout dreigde te gaan en stuurde Myrthe door naar het SAB (Student, Advies & Begeleiding) centrum. Daar vond ze Mirjam van Dijk, trainer bij het Feuerstein Kenniscentrum.

Leervermogenonderzoek in de praktijk

Mirjam van Dijk: "Toen Myrthe bij me kwam liep ze er tegenaan dat ze in haar eerste jaar veel opdrachten had uitgesteld. Dit zorgde voor problemen in het tweede jaar. Samen hebben we geconcludeerd dat we het bord spaghetti sliertje voor sliertje moesten gaan ontwarren. We begonnen met het eerste instrument van de Feuerstein methode: de organisatie van de stippen. Daarmee leer je organiseren. Elke keer dat we zo'n oefening doen maken we een bruggetje van de strategie die ze toepast op papier naar haar schoolwerk. Dat is het sterke van de Feuerstein methode: het gaat helemaal niet om de opdrachten zelf, maar om hoe je ze aanpakt en hoe je jouw strategie inzet."

De magie van Feuerstein

En dat was te zien! Samen met Jo demonstreerde Myrthe de magie van de methode. Hij liet haar een complexe tekening zien die zij vervolgens drie keer na moest tekenen. De eerste keer terwijl ze naar de tekening keek, de tweede keer uit haar hoofd en de derde keer wederom uit haar hoofd.

Tijdens het tekenen stelde Jo continu vragen: Hoe pak je dat aan? Weet je waarom je met de rechthoek begint? Hoe vind je het midden van de rechthoek? Hoe heet de lijn die recht naar beneden loopt? Zijn er hier in de kamer verticale lijnen?

Jo Lebeer aan het werkLeervermogenonderzoek op het podium

Als kijker lijkt het zo eenvoudig. Maar dat is het zeker niet. Om de opdrachten goed uit te voeren moet je heel goed nadenken hoe je ze aanpakt. Met welk figuur je namelijk begint is cruciaal om ervoor te zorgen dat alles netjes op de goede plaats staat en de verhoudingen kloppen.

Of het werkte? Zeker weten!

Het was boeiend om te zien hoe de tekening steeds nauwkeuriger werd en ze steeds meer uit haar hoofd wist. Bij de derde keer tekenen gaat Myrthe als een speer van start. Eerst het buitenvlak. Daarna de horizontale en diagonale lijnen. Ondertussen moet ze even stilstaan omdat Jo haar een ander gekleurd potlood aanreikt. Hup door met de andere vierkanten. De knoop. Het vissengraat. Ah... ik ben het snotje nog vergeten! Nog even controleren, en klaar! Twee kleine details vergeten. Ach ja, er moet ook nog wel wat te leren blijven.

Tekeningen leervermogenonderzoek

Hoe pas je deze methode succesvol toe?

Lebeer: "Je moet er vooral in geloven. Je moet enthousiasme hebben voor de leerlingen. Voor wie ze zijn. Je moet ook willen zoeken. Niet snel tevreden zijn met wat er is. Als we dat doen, dan volgt iedereen onderwijs met het gevoel dat ze op hun plek zitten en wat kunnen. Van de meest begaafde leerling tot het kind met de grote achterstand. Inclusief onderwijs en modificeerbaarheid biedt, met de juiste mediatie, voor iedereen mogelijkheden."

Wil je ook leren hoe je deze methode toepast?

Neem contact met ons op via e-mail of telefoon, of bekijk ons opleidingsaanbod. Ook kun je bij ons terecht voor een leervermogenonderzoek, LPAD-screening, individuele begeleiding en coaching on the job.

Ook een Feuerstein masterclass volgen?

Wij organiseren regelmatig masterclasses, thema-avonden, netwerkbijeenkomsten, cursussen en workshops. Blijf op de hoogte van onze evenementen. Houd ook onze website in de gaten.