Landstede Groep

"Feuersteinmethode zet leerlingen zo vroeg mogelijk in hun eigen kracht"

17-07-2017

Onderwijsprofessional Ingrid Witteveen is interim Intern Begeleider (IB'er) op diverse basisscholen. Haar interesse in de methodiek van professor Feuerstein (1921-2014) werd gewekt toen zij hem zeven jaar geleden zelf aan het werk zag tijdens een inspiratiesessie in Zwolle. Sindsdien heeft zij de Feuerstein-methodiek via diverse kanten ervaren, mede doordat haar eigen dochter IVP-begeleiding krijgt en een deel van het Leervermogenonderzoek gevolgd heeft. Ze wil nu zelf van betekenis zijn met de methode en gaat de opleiding Assessor Leervermogenonderzoek volgen.

"Dat ik professor Feuerstein zelf nog aan het werk heb gezien is wellicht wel de grootste bron geweest van mijn enthousiasme voor de methodiek. De manier waarop hij met een leerling aan het werk ging was zo inspirerend dat ik dacht: wat is dit krachtig wat hier gebeurt en hoe snel kan iemand een nieuwe werkwijze aanleren. Vanaf dat moment groeide de interesse in de methode bij me. Toen ik eind vorig jaar mijn baan beëindigde had ik de tijd om mij te verdiepen. Ik kwam in contact met het Feuerstein Kenniscentrum in Zwolle tijdens een oriëntatietraject en heb de basisopleiding 'Leren denken' gevolgd. Ook heb ik meegekeken op scholen waar ze met de Feuersteinmethode werken. Ik besloot dat ik hier meer over wilde leren." 

Resultaten zien uit de meest nabije bron

"Ondertussen zat onze dochter op Landstede (MBO) dat nauw samenwerkt met het Feuerstein Kenniscentrum. Zij had problemen met plannen en organiseren en haar werd Feuerstein-begeleiding aangeraden. Als klap op de vuurpijl mocht ze proefkonijn zijn tijdens een masterclass van professor Jo Lebeer waarbij er live een onderdeel van het Leervermogenonderzoek uitgevoerd werd. Dus ik zat daar in de zaal te kijken hoe mijn eigen dochter gestructureerd leerde werken. Het heeft haar doen inzien dat ze niet in een bepaald hokje gestopt hoeft te worden, maar met de juiste begeleiding veel meer kan dan ze zelf denkt. De Feuersteinmethode geeft haar met de juiste hulpmiddelen een stuk structuur dat ze zelf mist. Daarnaast zorgt de tweewekelijkse begeleiding ervoor dat ze nu haar leven beter kan organiseren. Door middel van oefeningen met zogenaamde stippenbladen kan ze heel letterlijk structuur vanuit tekeningen overbrengen naar dingen in de dagelijkse praktijk. Zowel met haar huiswerk, als het opruimen van haar kamer en de omgang met klasgenoten. Dat is heel bijzonder om te zien. Ze kan heel goed aangeven wat ze wil en waar ze hulp bij nodig heeft. Dat is ook het mooie van de methode; het is gericht op het individu en pakt een stukje uit de methodiek om toe te passen daar waar nodig om stappen te zetten."

Begeleiding van een leerling

Elk kind heeft recht op zijn eigen podium

"Ik ken als onderwijsmens de praktijk van (met name) het basisonderwijs. Ik werk nu ook als interim IB'er op scholen waar het in sommige gevallen minder goed gaat. Als IB'er heb je ruimte en tijd om op afstand naar zaken te kijken. Je ziet wat er bij sommige kinderen gebeurt en dat er iets aan de hand is waar iets mee moet gebeuren. Mijn handen jeuken wanneer ik dan zie waar een kind mee worstelt. Dan denk ik: wat zou ik daar graag een stukje onderzoek bij willen doen om deze leerling verder te helpen. Als je op jonge leeftijd kunt werken aan leerbarrières, voorkom je een heleboel stress en 'gedoe'. Het basisonderwijs heeft wel moeite om daarop in te spelen. Ik merk daar ook wel weerstand in; scholen willen soms snel resultaat en quick wins. Terwijl ik heel erg het belang zie van het probleem doorgronden, naar het kind kijken en inzicht krijgen. Hierdoor heeft een diagnose of begeleiding op een veel langere termijn effect. En dat is juist het goede aan de Feuersteinmethode: het biedt heel veel handvatten om verder te gaan dan constateren en om juist de mogelijkheden van het kind te zien. Als je in een vroeg stadium kan signaleren en verbanden kunt leggen tussen wat er speelt, dan help je een leerling veel verder. Ik geloof heel erg in leerpotentieel. Ik kan er heel slecht tegen wanneer iemand zegt: 'dit is een zwakke leerling'. Iedereen in een hokje plaatsen is makkelijk want dat geeft overzicht. Maar als iemand bijvoorbeeld niet kan rekenen, wat kan hij dan wel? Dat is veel interessanter. Elk kind heeft het recht om in de klas op een podium te staan. Ik geloof niet in een plafond wat leren betreft, het is juist zaak om de gaten in het plafond op te zoeken en de leerling boven zichzelf uit te laten stijgen. Wat professor zeventig honderd jaar geleden al bedacht heeft, toont zich nu door middel van wetenschappelijk neurologisch onderzoek met terugwerkende kracht aan. Leren leren gaat veel dieper dan we allemaal dachten."

Feuersteinmethode en Leervermogenonderzoek op brede schaal inzetten

Ik ben nu op ideeën aan het broeden hoe ik de Feuersteinmethode en straks mijn opleiding in het Leervermogenonderzoek in ga zetten. Ik heb scholen bezocht waar de methode al geïntegreerd is en waar ze lessen geven in 'werken aan denken'. Het is dus ook mogelijk om vertaalslagen te maken naar een groep leerlingen. Ook zou ik graag collega's bewust maken van wat er speelt bij leerlingen. Daarbij is het ook interessant om te kijken hoe het bij hén zit met het lerend vermogen. Want als ik een leerkracht kan beïnvloeden, dan kan deze weer 25 kinderen beïnvloeden. Ook deel ik graag mijn kennis binnen mijn netwerk van bijvoorbeeld orthopedagogen en psychologen. Als ik de methode uitleg vindt iedereen het interessant. En zo gaat het Feuersteinballetje rollen."

Geïnspireerd geraakt door Ingrid en het Leervermogenonderzoek?

Om het Leervermogenonderzoek te kunnen uitvoeren biedt het Feuerstein Kenniscentrum in Zwolle de opleiding Assessor Leervermogenonderzoek. Deze opleiding is geschikt voor onder meer gediplomeerd psychologen, (ortho)pedagogen en onderwijskundigen en mensen met voorkennis van de Feuersteinmethode. Interesse? Lees meer over de opleiding of neem contact met ons op.