Landstede Groep

Leren voor de toekomst: ontwikkel de cognitieve functies van je leerlingen 3

Opleiding Instrumenteel Verrijkingsprogramma Module 3

Het leervermogen van leerlingen en studenten vergroten

Professor Feuerstein heeft materiaal ontwikkeld (IVP-instrumenten) waarmee je op een gestructureerde manier cognitieve functies verder kunt ontwikkelen.

  • De methode is waardevol voor iedereen. Doel is het leervermogen te vergroten, of er nu sprake is van specifieke beperkingen of niet
  • In het leerproces moedigt de begeleider als mediator de leerling of student aan om te reflecteren op zijn of haar manier van denken en leren. Hij daagt de leerling uit om nieuwe leerstrategieën te ontdekken en vervolgens bewust in te zetten. Zo kan de leerling zich ontwikkelen tot een flexibele, onafhankelijke denker die zich goed kan redden in een steeds veranderende maatschappij
  • De methode is bruikbaar in één-op-één begeleidingssituaties en in groepen.

 

Inhoud van het programma

Module 3 is de afsluitende module van de IVP-standaard opleiding. In module 3 worden kennis en vaardigheden verder verdiept op onder andere de volgende gebieden:

  • Verdiepen van organiserende denkhandelingen
  • Ontwikkelen en mediëren van hogere denkhandelingen
  • Complexere relaties leggen en denken op een hoger abstractie niveau
  • Verdiepen van het logisch redeneren en hypothetisch denken
  • Gericht inzetten van mediatie aan de hand van alle twaalf mediatiekenmerken
  • Studenten brengen tot zelfstandigheid bij het maken van transfers naar andere gebieden
  • Met studenten reflecteren op hun leerontwikkelingsplan
  • Het verder inspireren van collega’s en medeleerlingen en betrekken van ouders en peers.

In module 3 wordt veel aandacht besteed aan praktijkleren ondersteund door theoretische en praktische opdrachten. Belangrijk onderdeel is het reflecteren op de eigen ontwikkeling. 

Ook krijg je de beschikking over nieuw lesmateriaal en leer je werken met vijf nieuwe IVP-instrumenten:

  • Cijferreeksen: ontdekken, herkennen, maken van logische patronen
  • Ruimtelijke oriëntatie 2: organiseren, ordenen en bewerken van de ruimte ‘buiten ons zelf’
  • Transitieve relaties: analyseren en logisch beredeneren van indirecte verbanden
  • Syllogismen: syllogistisch redeneren met behulp van verzamelingen
  • Sjablonen: complexe, abstracte relaties leggen en beredeneren in 3D.

Verder leren?

Deze module wordt afgesloten met een internationaal erkend certificaat van het Feuerstein Institute Jerusalem.
Met het behalen van module 3 heb je de volledige IVP opleiding afgerond en heb je op basis daarvan automatisch toegang tot de opleiding assessor Leervermogenonderzoek. Daarnaast kun je ook doorstromen naar de opleiding 'Leren denken op de tast'.  

Meer informatie ontvangen?

Wil je meer informatie over module 3? Laat hieronder je gegevens achter. 

Aanmelden

Je voor- en achternaam
voorbeeld@uwbedrijfsnaam.nl
Je telefoonnummer

Voor wie?

Voor iedereen die de opleiding Instrumenteel Verrijkings Programma Module 2 heeft afgesloten met een certificaat én de mogelijkheid heeft om in een eigen (les) praktijk te oefenen met het materiaal van de opleiding.

Wanneer?

De opleiding bestaat uit 45 opleidingsuren verdeeld over 8 dagen en 30 oefenuren in de praktijk.

2 okt
Leren voor de toekomst: ontwikkel de cognitieve functies van je leerlingen 3
Deze sessie is op maandag 2 oktober 2017 en start om 09:30 uur en duurt tot 16:30 uur.
Locatie: Zwolle

Kosten?

De kosten voor deelname aan de opleiding IVP, module 3 bedragen € 2.230- p.p.
Dit bedrag is inclusief opleidingsmateriaal ter waarde van € 535,00; 1 Nederlandse en 4 Engelse docenthandleidingen, werkbladen voor leerlingen en een internationaal erkend Feuerstein certificaat.

Meer informatie en inschrijven

Heb je vragen of wil je je aanmelden dan kan dit via deze link of door contact op te nemen met Linda Hendriks, office support Feuerstein Kenniscentrum:

Inspiratiesessie 'Leren denken' Workshop
Een eerste kennismaking met de methode van Feuerstein.
Denkspieren trainen met spelmateriaal Workshop
Een speelse en praktische kennismaking met de cognitieve functies volgens de methode van Feuerstein.
'Werk in uitvoering' Workshop
Executieve vaardigheden vanuit het perspectief van de Feuerstein methode.
Basisopleiding 'Leren denken' Opleiding
Deze opleiding gaat dieper in op cognitieve functies als basis van het leren en de Feuerstein methode. Gericht op de achterliggende theorie.
'Leren denken' op de tast Opleiding
Je leert op een ‘gevoelige’ manier deficiënte cognitieve functies te trainen.
Instrumenteel Verrijkings Programma, module 1 Opleiding
Leer als begeleider je te focussen op het leerproces van de leerling en helpt hem door inzet van mediatie te reflecteren op zijn manier van ‘leren leren’.
Instrumenteel Verrijkings Programma, module 2 Opleiding
In de begeleiding van je leerling geef je hem gerichte handvatten zodat hij zichzelf kan ontwikkelen tot een flexibele, onafhankelijke denker.
Instrumenteel Verrijkings Programma, module 3 Opleiding
Als begeleider verdiep je je in hogere denkhandelingen en leer je deze te mediëren. Het leggen van complexere relaties en het denken op een hoger abstractie niveau staan centraal.
Assessor Leervermogenonderzoek Opleiding
Door middel van een dynamisch assessment breng je o.a. de leerstrategieën, de inzet van cognitieve functies, het aanpassingsvermogen en het leerpotentieel van een leerling in beeld.
Afname Leervermogenonderzoek (LVO) Individuele begeleiding
Een Leervermogenonderzoek (LVO) brengt het leervermogen en het leerproces in kaart bij leerproblemen.
Individuele begeleiding Individuele begeleiding
Ter ontwikkeling van de cognitieve vaardigheden en het leervermogen biedt het Feuerstein Kenniscentrum individuele begeleiding.