Landstede Groep

Leren voor de toekomst: ontwikkel de cognitieve functies van je leerlingen 2

Opleiding Instrumenteel Verrijkings Programma Module 2 (IVP 2)

‘Hij snapt mijn instructies niet.’
‘Hij weet echt niet hoe hij zo’n probleem moet oplossen.’
‘Ze ziet het verband gewoon niet.’
‘Zij heeft geen overzicht over haar week.’

Het leervermogen van leerlingen en studenten vergroten

Professor Feuerstein heeft materiaal ontwikkeld (IVP-instrumenten) waarmee je op een gestructureerde manier cognitieve functies verder kunt ontwikkelen.

  • De methode is waardevol voor iedereen. Doel is het leervermogen te vergroten, of er nu sprake is van specifieke beperkingen of niet
  • In het leerproces moedigt de begeleider als mediator de leerling of student aan om te reflecteren op zijn of haar manier van denken en leren. Hij daagt de leerling uit om nieuwe leerstrategieën te ontdekken en vervolgens bewust in te zetten. Zo kan de leerling zich ontwikkelen tot een flexibele, onafhankelijke denker die zich goed kan redden in een steeds veranderende maatschappij
  • De methode is bruikbaar in één-op-één begeleidingssituaties en in groepen.

Inhoud van het programma

In module 2 van de opleiding wordt de kennis van de theorie verdiept op onder andere de volgende gebieden:

  • Cognitieve functies van leerlingen aanspreken en ontwikkelen
  • Aanwijzingen uit het leervermogenonderzoek omzetten in lessen of begeleidingsvormen
  • De ontwikkeling van leerlingen stimuleren op het gebied van zelfstandigheid, het gevoel bij een groep te horen, en het toepassen van positieve alternatieven als iets niet lukt
  • Culturele verschillen en achterstanden inhalen door het gebruik van IVP-materiaal.

Ook krijg je de beschikking over nieuw lesmateriaal en leer je werken met vijf nieuwe IVP-instrumenten:

  • Classificeren: ordenen, logisch denken en redeneren
  • Illustraties: waarnemen en problemen oplossen op basis van meerdere informatiebronnen
  • Familierelaties: relaties leren leggen en conclusies kunnen trekken op basis van logisch bewijs
  • Tijdrelaties: (levens)ervaringen ordenen, inzicht in samenhang tussen gebeurtenissen krijgen
  • Instructies: begrijpen en verwerken van impliciete en expliciete informatie rond een instructie. Hiermee worden intrinsieke motivatie en zelfstandig functioneren bevorderd.

Verder leren?

Als je module 2 hebt afgerond, kun je doorstromen naar module 3. Elke module wordt afgesloten met een internationaal erkend certificaat van het Feuerstein Institute Jerusalem.

Meer informatie ontvangen?

Wil je meer informatie over module 2? Laat hieronder je gegevens achter. 

Aanmelden

Je voor- en achternaam
voorbeeld@uwbedrijfsnaam.nl
Je telefoonnummer

Voor wie?

Voor iedereen die de opleiding Instrumenteel Verrijkings Programma Module 1 heeft afgesloten met een certificaat én de mogelijkheid heeft om in een eigen (les) praktijk te oefenen met het materiaal van de opleiding.

Wanneer?

De opleiding bestaat uit 45 opleidingsuren verdeeld over 8 dagen en 30 oefenuren in de praktijk.

15 dec
Leren voor de toekomst: ontwikkel de cognitieve functies van je leerlingen 2
Deze sessie is op vrijdag 15 december 2017 en start om 09:30 uur en duurt tot 16:30 uur.
Locatie: Zwolle

Kosten?

De kosten voor deelname aan de opleiding IVP, module 2 bedragen € 2.480- p.p. Dit bedrag is inclusief opleidingsmateriaal ter waarde van € 550,00; 5 Nederlandse docenthandleidingen, werkbladen voor leerlingen en een internationaal erkend Feuerstein certificaat.

Meer informatie en inschrijven

Heb je vragen of wil je je aanmelden dan kan dit via deze link of door contact op te nemen met Linda Hendriks, office support Feuerstein Kenniscentrum:

Inspiratiesessie 'Leren denken' Workshop
Een eerste kennismaking met de methode van Feuerstein.
Denkspieren trainen met spelmateriaal Workshop
Een speelse en praktische kennismaking met de cognitieve functies volgens de methode van Feuerstein.
'Werk in uitvoering' Workshop
Executieve vaardigheden vanuit het perspectief van de Feuerstein methode.
Basisopleiding 'Leren denken' Opleiding
Deze opleiding gaat dieper in op cognitieve functies als basis van het leren en de Feuerstein methode. Gericht op de achterliggende theorie.
'Leren denken' op de tast Opleiding
Je leert op een ‘gevoelige’ manier deficiënte cognitieve functies te trainen.
Instrumenteel Verrijkings Programma, module 1 Opleiding
Leer als begeleider je te focussen op het leerproces van de leerling en helpt hem door inzet van mediatie te reflecteren op zijn manier van ‘leren leren’.
Instrumenteel Verrijkings Programma, module 2 Opleiding
In de begeleiding van je leerling geef je hem gerichte handvatten zodat hij zichzelf kan ontwikkelen tot een flexibele, onafhankelijke denker.
Instrumenteel Verrijkings Programma, module 3 Opleiding
Als begeleider verdiep je je in hogere denkhandelingen en leer je deze te mediëren. Het leggen van complexere relaties en het denken op een hoger abstractie niveau staan centraal.
Assessor Leervermogenonderzoek Opleiding
Door middel van een dynamisch assessment breng je o.a. de leerstrategieën, de inzet van cognitieve functies, het aanpassingsvermogen en het leerpotentieel van een leerling in beeld.
Afname Leervermogenonderzoek (LVO) Individuele begeleiding
Een Leervermogenonderzoek (LVO) brengt het leervermogen en het leerproces in kaart bij leerproblemen.
Individuele begeleiding Individuele begeleiding
Ter ontwikkeling van de cognitieve vaardigheden en het leervermogen biedt het Feuerstein Kenniscentrum individuele begeleiding.